Deze website draait volledig op zonne-energie.

Probeer de VRM demo
Totaal geproduceerde zonne-energie
MWh
Watt
zonnerendement
Kleine Boot

Verhoog het plezier van varen

Het is gewoon magische wanneer u uw boot van de trailer haalt en erop uitgaat. Of u nu gaat vissen, wakeboarden of eilandhoppen voor een paar dagen, varen betekent vrijheid. U wilt hetzelfde gevoel behouden als het om energie gaat. De vrijheid om uw telefoon op te laden en uw favoriete muziek op te zetten, waar u ook bent. De slimme energieoplossing van Victron biedt die vrijheid voor elke kleine boot.

Het Optimal Energy-plan

Stelt u zich voor dat u met een vriend een weekend gaat vissen. De buitenboordmotor brengt uw kleine boot naar het midden van het meer. De vangst van de dag is het diner dat u voorbereidt voordat u gaat kamperen op een klein eiland.

Laten we eens kijken naar het Optimal Energy-plan dat u zal helpen te genieten van een confortabele reis.

Consumptie

Hoeveel heeft u nodig?

Zelfs een kleine boot is afhankelijk van elektrische apparatuur. Alles in de boot draait op wisselstroom, maar u wilt een stopcontact om een telefoon of laptop op te laden. Alle elektrisch apparaten gebruiken een bepaalde hoeveelheid watt. Het optellen van de watts is echter slechts de helft van het verhaal. Tijd is net zo belangrijk. Je hebt misschien 100 watt aan lampen aan boord, maar ze staan slechts voor een beperkte tijd aan. Een kleine koelbox verbruikt zo'n 50 watt, maar staat wel de hele tijd aan.

Om u te inspireren hebben we 2 voorbeelden voor systemen beschreven op basis van 'normaal' en 'zwaarder' energieverbruik.

0,6 - 1,2 kWh/dag

'Normal' en 'zwaardere' dagelijkse verbruiksprofielen. Lees meer

Lees meer

Voorbeeld 1

Lampen kunnen 100 W per uur verbruiken, maar worden slechts 4 uur per dag aangezet.
100 W x 4 uur = 0,4 kWh/dag

Voorbeeld 2

Een koelbox verbruikt 50 W per uur, maar staat de hele dag aan (koelt slechts een ½ dag)
50 W x 24 uur/2 = 0,6 kWh/dag

Opslag & conversie

Hoeveel energie moet er worden opgeslagen?

Je wilt de motor niet de hele tijd laten draaien. Het zal de vissen afschrikken. De oplossing is om energie op te slaan in een serviceaccu die de omvormer vervolgens omzet naar 230 V. De accu kan onderweg worden opgeladen met walstroom en stroom van de dynamo. Als u van plan bent om meerdere dagen te reizen, zorg er dan voor dat uw accu voldoende capaciteit heeft om u als vuistregel voor 48 uur te ondersteunen.

x 2

De opslagcapaciteit van een lithiumaccu moet twee keer het dagelijkse stroomverbruik zijn.

x 4

Vanwege de ± 50% kleinere ontladingscapaciteit moet de opslagcapaciteit van een loodzuurbatterij vier keer zo groot zijn als het dagelijkse stroomverbruik.

Omvorming

De omvormer moet voortdurend worden aangepast aan de gemiddelde belasting en afgestemd zijn op de verwachte piekstroom. Onze omvormers kunnen dit prima aan (gemiddeld 2 x hun continue stroom).

Generatie

Waar komt de energie vandaan?

U heeft daar een aantal opties om de stroom te genereren die u nodig heeft voor uw reis. In eerste instantie is er walstroom in de jachthaven. Of - als u uw boot mee naar huis neemt op een trailer - kunt u het op het net aansluiten in de garage. Op het water kunt u de dynamo op de motor van de boot gebruiken.

Energiebronnen

Acculader
10A - 30A
Dynamo
35A - 70A

Vermogensprofiel

Normale en zwaardere vermogensprofielen in kWh, gebaseerd op het dagelijkse energieverbruik, dat evenredig moet zijn aan de hoeveelheid opgewekte energie.

Opslagaccu's in Ah verdubbelen de capaciteit met gebruik van loodzuuraccu's .

It seems like your browser does not support the latest technologies to see this section properly, consider using a modern browser.

Compleet systeem

Een kijkje achter de schermen

Hoe vertaalt het vermogensprofiel zich in een systeem? Hier is onze aanbeveling voor een gemiddelde kleine boot.

Serviceaccu:

Laden

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Voorbeelden van systemen

Het stroomverbruik varieert van boot tot boot en van eigenaar tot eigenaar, zelfs op kleine boten. Hier zijn twee voorbeelden - met een normaal en zwaarder dagelijks energieverbruik - hoe een Optimal Energy-plan er voor een kleine boot uit zou kunnen zien.

Houd er rekening mee dat er nog veel meer factoren bij het ontwerpen en installeren van uw optimale oplossing komen kijken: uw Victron Professional helpt u daar graag bij.

To see this detailed table and the entire section properly, consider using a modern browser.

Normaal
Zwaarder
Open motorboot, vissersboot, wakeboard-boot ± 5,8 - 8 m.
Dezelfde boot maar intensiever gebruikt: langer weg van huis, meer comfort of meer mensen aan boord.
Consumptie
Dagelijks energieverbruik
0,6 kWh
1,2 kWh
Piekvermogen
400 W
900 W
Opslag & omvormen
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65 A
Vervangen door 12/200 BMS in geval van 12,8 V lithiumaccu
100 A
Vervangen door 12/200 BMS in geval van 12,8 V lithiumaccu
Serviceaccu
110 Ah 12 V AGM
Of 60 Ah 12,8 V lithium
220 Ah 12 V AGM
Of 100 Ah - 150 Ah 12,8 V lithium
BatteryCombiner
Cyrix 120A
Of 12/200 BMS* in geval van lithium 12,8 V
Cyrix 120A
Of 12/200 BMS* in geval van lithium 12,8 V
Generatie
Dynamo
35 A - 70 A
35 A - 70 A
Walstroomvermogenrating 230 V
16 A
16 A
Acculader (vanaf de wal)
12 V, 10 A naar 15 A Blue Smart-acculader
12 V, 20 A naar 30 A Blue Smart-acculader
Uitbreidingen
Beschikbare uitbreidingen
Accumonitor BMV-712 Smart
Accumonitor BMV-712 Smart
Volledige lijst weergeven

It seems like your browser does not support the latest technologies to see this section properly, consider using a modern browser.

Duik in de wereld van nautische energie

Zoek uw lokale dealer

Ons gevestigde wereldwijde netwerk van lokale Victron Professionals is toegewijd aan het vinden van een optimale oplossing voor al uw uitdagingen.

Vertrouw op onze wereldwijde service

Bij Victron vinden we het belangrijk dat klanten snel en professioneel worden bediend en ondersteund. Dit is de reden waarom ons wereldwijde netwerk van Victron Professionals de hoogste technische knowhow heeft en zich inzet om zo snel mogelijk reparaties uit te kunnen voeren,

zodat u uw reis kunt beginnen of doorzetten, waar u ook heen gaat.